Na de eerste week

Rond de 8e dag sluiten wij het kraambed af en komen we niet meer thuis bij je langs. Ook de kraamverzorgster neemt rond de 8e dag afscheid van je en dan moeten jullie het allemaal zelf gaan doen! Best spannend, maar meestal ben je er dan ook wel aan toe en klaar voor. Natuurlijk zijn we ook na de eerste week nog steeds telefonisch bereikbaar en als het nodig is komen we nog extra langs. Ben je er om wat voor reden dan ook nog niet aan toe dat de kraamzorg weg gaat na de 8e dag, dan bestaat er een mogelijkheid om de kraamzorg nog met 2 dagen te verlengen. Dit kan alleen in overleg met ons.

Bloedverlies na de bevalling, kan wel tot 6 weken aanhouden. Als de placenta loslaat na de bevalling, laat deze een wondoppervlakte achter op binnen kant van de baarmoederwand. Deze wond moet genezen en daar komt het bloedverlies vandaan. Bij sommige is het bloedverlies al veel sneller weg, bij andere duurt het soms zelfs iets langer dan 6 weken.

Zolang je bloedverlies hebt moet je een beetje oppassen voor infecties van deze wond, we raden je aan om in die periode nog niet in bad te gaan, of te gaan zwemmen. Zodra het bloedverlies nagenoeg weg is, kun je dit weer gaan doen.

Je bekkenbodemspier is de spieren zijn de spieren rondom je anus, plasbuis en vagina. Deze spieren hebben een belangrijke functie bij het goed afgesloten houden van je blaas en endeldarm en zorgt voor een goede bloedcirculatie van je bekken en benen. Daarnaast hebben je bekkenbodemspieren invloed op bijvoorbeeld geslachtsgemeenschap en in het houden van een goede balans van je houding. Best belangrijk allemaal!

Tijdens de zwangerschap verslappen deze spieren zich soms al een beetje, maar tijdens het persen worden deze spieren maximaal opgerekt om ruimte te maken voor het kindje. De spieren moeten hierna weer herstellen en vaak ook getraind worden om weer al die bovengenoemde funsties weer te kunnen vervullen.

We zien met name dat wanneer vrouwen in de overgang gaan en soms al eerder last krijgen van urine incontinentie. Dit is vaak te herleiden naar de bevalling. Hoe beter je ervoor zorgt dat je deze spieren weer traint hoe kleiner de kans dat je op latere leeftijd last krijgt van deze vervelende klachten.

Wat te doen na de bevalling: bekkenbodemspieroefeningen!!

Dit geld voor alle vrouwen naar de bevalling. Heb je een zware bevalling gehad, en ben je bijvoorbeeld ingescheurd of ingeknipt, heb je een kind gekregen zwaarder van 4 kilo, een vacuümpomp nodig gehad of heb je nu al ongewenst urineverlies, dan raden we je aan om naar een bekkenbodemfysiotherapeut te gaan. Vraag ons naar de juiste adressen!

Sporten of bewegen na de bevalling is zeer goed voor je herstel. Natuurlijk is het belangrijk dat je eerst herstelt door juist wat rust te nemen. het hangt af per persoon wie er wanneer weer toe is aan lichamelijke beweging.

In de eerste 6 weken na de bevalling is actief sporten niet voor iedereen handig. Met name als je nog last hebt van je bekken, dan kun je het best naar een fysiotherapeut gaan en je door hem of haar te laten adviseren wat je wel en niet kan en mag doen.

Voel je je na 6 weken weer goed, dan staat er niets in de weg om weer actief te gaan sporten. Meestal liggen je buikspieren na 6 weken weer netjes tegen elkaar aan en kun je ook je buikspieren weer gaan trainen. Twijfel je hierover, vraag er dan even naar bij de nacontrole.

Het is altijd een uitdaging om de zwangerschaps-kilo’s er weer af te krijgen. Schrik niet van je buik na de eerste week, je baarmoeder heeft iets langer nodig om weer helemaal klein te worden en dan moeten je darmen ook weer zoeken naar hun plek. Je hebt vaak ook veel lucht in je buik, doordat je darmperistaltiek wat minder goed is geweest de afgelopen tijd, dus dat opgezette gaat echt nog weg trekken!

Focus je in eerste instantie op gezonde voeding, laat de suikers even staan en eet voldoende groente en fruit. Heb je hulp nodig bij afvallen en wil je dit op een gestructureerde manier aanpakken, neem eens contact op met een diëtist. Maak haalbare doelen en geef je zelf een jaar de tijd om weer helemaal terug te komen op je begingewicht.

Als je borstvoeding geeft, geef je vitamine D via de moedermelk aan je KInd. Dit zorgt ook voor een grotere behoefte aan vitamine D voor jou. Een goede vitamine D voorraad draagt ook bij aan je herstel na de bevalling. Het kan dus absoluut geen kwaad om in de eerste 3-6 maanden na de bevalling extra vitamine D te slikken. 10 mcg per dag (400 IE)  is voldoende.

Vitamine K

Na de geboorte geven wij jouw baby 0,1 ml Vitamine K. Met deze hoeveelheid kan hij een week vooruit. Vitamine K is nodig voor een goede bloedstolling.

Pas na 3 maanden maken baby’s zelf vitamine K aan. Geef je volledige borstvoeding? Dan adviseren we je vanaf dag 8 na de geboorte tot je baby 3 maanden is, elke dag vitamine K druppels te geven. Deze kun je kopen bij de apotheek of drogist. Hoeveel druppels je moet geven staat in de bijsluiter. Wanneer je baby al voor die drie maanden meer dan een halve liter flesvoeding krijgt per dag, mag je stoppen met vitamine K druppels. In flesvoeding zit namelijk al voldoende vitamine K.

Vitamine D

Of je nu fles- of borstvoeding geeft, vanaf dag 8 heeft de baby ook extra vitamine D nodig. Vitamine D is nodig om calcium uit de voeding in het lichaam op te nemen. Het is belangrijk voor de groei en het behoud van stevige botten en tanden. Deze druppels heeft hij nodig totdat hij 4 jaar is.

Kies bij voorkeur voor merken die geen synthetische vitaminen gebruiken, of gebruik maken van natuurlijke olie. Dit adviseren wij om de intake van hormoonverstorende stoffen zo veel mogelijk te beperken. Je kunt ons voor specifieke merken altijd om ons advies vragen!

Als wij na de eerste week het kraambed hebben afgesloten nemen de huisarts en het consultatiebureau de zorg van ons over. Bij koorts of andere medische kwalen kun je vanaf de 2e week na de bevalling de huisarts raadplegen. De Huisarts ontvangt van ons of van het ziekenhuis waar je bent bevallen een bericht met de meest belangrijke gegevens over jouw bevalling.

Het consultatiebureau neemt in de 2e week na de bevalling contact met je op voor een eerste thuisbezoek. Tijdens dit huisbezoek wordt er een korte intake gedaan. Daarnaast wordt je kindje gewogen, dit zal dan weer de eerste keer zijn nadat je kraamverzorgster haar op de 8e dag heeft gewogen. De meeste consultatiebureaus hebben weegspreekuren waar je bij twijfel over de groei extra terecht kan om te wegen.

Kijk voor meer informatie over opvoeden etc op de website van consultatiebureau Haarlemmerliede en Spaarnwoude of zoek naar het consultatiebureau bij jou in de buurt.

Bezoek- en postadres
Iepenlaan 133, 1161 TC ZWANENBURG
T: 023 7891777
E: frontofficejgz@vrk.nl
Inloopspreekuur Zwanenburg: elke vrijdagmiddag van 13:00 tot 13:30

6 weken na de bevalling ben je van harte welkom om nog een keer op nacontrole te komen. We praten dan nog even na over de bevalling en over hoe je onze zorg hebt ervaren. We horen graag van je of je nog tips voor ons hebt om de zorg te verbeteren. Daarnaast is de nacontrole een goed moment om de laatste medische controles uit te voeren, zoals het meten van je bloeddruk, je ijzergehalte en als je dit wil het nakijken van de genezing van een eventuele wond.

Het is handig om snel na de bevalling na te denken over anticonceptie. De eerste menstruatie kan 4- 6 weken na de bevalling weer op gang komen. Het kan ook nog maanden wegblijven. Ongeveer 2 weken voordat je ongesteld wordt, vindt de eisprong plaats. Daardoor kun je al vruchtbaar zijn zonder dat je het weet. Als je niet gelijk weer zwanger wilt worden zorg dan dat je anticonceptie gebruikt bij de eerste gemeenschap na de bevalling. Het geven van volledige borstvoeding (inclusief de nachtvoeding) kan de kans op een nieuwe zwangerschap aanzienlijk verkleinen maar niet uitsluiten.

Er zijn verschillende vormen van anticonceptie. De juiste keuze voor jou hangt heel erg af van jou persoonlijke voorkeur. Kijk op www. anticonceptie.nl voor alle voor- en nadelen van elke optie. Of vraag ons om advies. Uiteraard kun je ook bij je huisarts terecht voor advies rondom deze keuze.