Gezonde leefstijl

We zullen ook een aantal dingen met je doornemen die belangrijk zijn in de zwangerschap. Je zult er misschien al veel over gelezen en gehoord hebben, gezonde levensstijl. Maar wat is dat dan precies… Hierbij een aantal tips.

Wij raden je aan onderstaande informatie goed te lezen en in ieder geval te kiezen voor het gebruik van een goed opneembare multivitamine zoals bijvoorbeeld Orthica prena fem, Vitakruid mamadag voor zwangeren aangevuld met vitamine B12.

Wel doen:

Drink elke dag 1,5 tot 2 liter vocht, liefst in de vorm van water of thee. Probeer suikerhoudende dranken zoals frisdrank, vruchtensap met mate te drinken.

Om de kans op neuraalbuis defecten, of wel een openruggetje, vroeg in de zwangerschap zo klein mogelijk te maken wordt aangeraden extra foliumzuur te slikken. Slik elke dag een tablet van 0,4 tot 0,5 milligram foliumzuur tot en met de tiende week van je zwangerschap. Kijk goed naar welke foliumzuur je gebruikt. Er is een groot verschil tussen foliumzuur en Folaat. Foliumzuur is de synthetische vorm, Folaat is de natuurlijke vorm. Als je er zeker van wilt zijn dat je de goede vorm van Foliumzuur gebruikt, kijk dan goed op de achterkant van de verpakking. De volgende merken zijn goede merken: Metagenics, Biotics, vitakruid, Solgar en Orthica. Kies in ieder geval voor supplementen waarop staat Folaat, Folate, 5-Methyl-tetrahydrofolate, l-Methylfolaat, 5-MTHF of Metfolin.

De meeste voedingssupplementen die van organische oorsprong zijn en daardoor beter opneembaar zijn, zijn vaak wel duurder, echter zorgt de betere opneembaarheid er wel voor dat je meer profijt hebt van het supplement.

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om te proberen voldoende foliumzuur uit voeding te halen. Zonder extra suppletie loop je echter wel het risico dat dit mogelijk niet voldoende is. Voeding waar veel foliumzuur in zit: Peulvruchten, Broccoli, Biologische eieren, groene bladgroenten, zonnebloempitten.

Vitamine B12 is nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen en voor een goede werking van het zenuwstelsel. Ongeveer ⅓ van de alle Nederlanders heeft een vitamine B12 tekort. Vitamine B12 is zowel voor als tijdens de zwangerschap van belang. Uit onderzoek is gebleken dat een vitamine B12 tekort in verband kan worden gebracht met onvruchtbaarheid, miskramen, neurale buisdefecten en is soms een grondslag voor het ontwikkelen van een postnatale depressie. Dit komt onder andere doordat foliumzuur bij een vitamine B12 tekort niet in het lichaam kan worden omgezet tot een bruikbare stof. Wij raden je dan ook aan om naast foliumzuur ook vitamine B12 te gebruiken. Vitamine B12 zit alleen in dierlijke producten, zoals melk, melkproducten, vlees, vleeswaren, vis en eieren. Vitamine B12 wordt ook wel cobalamine genoemd. Als je kiest voor een Vitamine B12 supplement kies dan voor een pil die je onder je tong moet laten smelten, dit is de enige manier waarop vitamine B12 wordt opgenomen.

Vitakruid heeft een vitamine B12 met Folaat, dan heb je meteen 2 vliegen in 1 klap. (vitakruid B12 combi 6000 met Folaat). Andere goede merken zijn, Solgar, Orthica, Metagenics.
Deze supplementen zijn allen op internet makkelijk en goedkoper te bestellen!

Vitamine D is nodig om calcium goed op te nemen uit de voeding. Calcium zorgt voor de opbouw en instandhouding van stevige botten en dat is tijdens de zwangerschap extra belangrijk voor jou en je baby. De Gezondheidsraad adviseert zwangere vrouwen uit voorzorg 10 microgram extra vitamine D te gebruiken. Dit advies klopt als je nauwelijks in de zon komt en/of onvoldoende vitamine D en calcium via voeding binnen krijgt. Je krijgt vitamine D binnen via de zon en via bepaalde voeding, zoals vette vis. Kom je niet vaak buiten of draag je een hoofddoek, dan is het lastiger om voldoende vitamine D op te doen en raden we je altijd aan om extra vitamine D te slikken. Let er op dat je kiest voor vitamine D3 tabletten.

Graanproducten zijn belangrijk om koolhydraten, eiwitten, vezels, B-vitamines, calcium en ijzer binnen te krijgen. Denk aan brood, ontbijtgranen, aardappels, peulvruchten, rijst, pasta en couscous.

2 ons groenten en 2 stuks fruit heb je dagelijks nodig om vitamine C, vitamine A, foliumzuur, vezels en kalium binnen te krijgen. Ze helpen de bloeddruk te verbeteren en ze bevatten relatief weinig calorieën, helpen je op gewicht te blijven en zorgen voor een goede stoelgang. Varieer zoveel mogelijk tussen de verschillende soorten groenten en fruit.

Houd je koelkast goed schoon en was rauwe groenten en fruit goed. In ongewassen groenten en fruit komen soms ziekteverwekkers voor die onder andere toxoplasmose kunnen veroorzaken.

Brochure: Schoonmaakmiddelen en onderhoudsproducten

schoonmaakmiddelen_onderhoudsproducten_img

Het is goed om minimaal een half uur per dag te bewegen als je zwanger bent. Sportte je al en ben je zwanger, dan kun je gewoon blijven sporten. Maar houd het wel veilig; luister naar je lichaam en breng je begeleider op de hoogte (als je deze hebt). Als je merkt dat het klachten geeft of als je er doodmoe van wordt, doe het dan rustiger aan of stop ermee. Probeer ook liever niet meer inspanning te leveren dan vóór de zwangerschap. Begin je met sporten? Doe dat dan onder begeleiding; je hebt voor zwangere vrouwen speciale sportprogramma’s onder professionele begeleiding.

Het is vaak een bijzondere periode, maar we merken dat veel vrouwen lang niet altijd kunnen genieten van hun zwangerschap door veel zorgen of onzekerheid. Laat het ons weten, want meestal hebben we goeie tips voor je om toch een beetje beter los te laten en te genieten van de dingen die wel goed gaan of goed zijn.

Niet doen:

Drink maximaal 1 kop koffie of cafeïne houdende dranken zoals cola. Vermijd energie drinks, deze bevatten grote hoeveelheden cafeïne.

Eten voor 2 is niet nodig, hou je aan normale porties om te voorkomen dat je te veel aankomt in de zwangerschap.

Probeer niet te lijnen in de zwangerschap. Wanneer je zwanger bent en je gaat actief afvallen, dan kunnen schadelijke afvalstoffen die in vet opgeslagen zitten via je bloedbaan bij de ongeboren baby terecht komen.

Als je zwanger bent en je wilt vasten, bespreek dit dan met eerst met ons. Wanneer je zwanger bent is vasten vaak niet verstandig.

Eet geen rosbief, filet Americain, salami, chorizo, tartaar of carpaccio. Dit voorkomt een eventuele besmetting met toxoplasmose.

Kazen of andere producten gemaakt van rauwe- of on-gepasteuriseerde melk, kun je beter niet eten in de zwangerschap. Op de verpakking staat dan “au lait cru”. Deze producten kunnen de zogeheten Listeriabacterie bevatten, deze is schadelijk voor de zwangerschap.

We raden af om vacuümverpakte gerookte zalm of paling te eten gedurende de zwangerschap. Deze kunnen wel gegeten worden als ze goed verhit worden. Deze producten bevatten vaker de listeria bacterie, deze is schadelijk voor de zwangerschap.

Let op met het verschonen van de kattenbak, in de uitwerpselen van katten kan toxoplasmose voorkomen. Gebruik handschoenen of laat het door iemand anders doen.

Beperk de inname van lever producten(leverworst/leverpastei) tot maximaal één broodbelegging per dag. (bevat veel Vitamine A dat schadelijk kan zijn voor de baby.)

Vette vis eten is gezond, maar let wel op met roofvissen (zwaardvis, snoekbaars, haai, koningsmakreel en verse tonijn). Deze kunnen relatief veel kwik en dioxines bevatten, wat schadelijk kan zijn voor je kind. Tonijn uit blik bevat veel minder kwik en dioxines, dit mag tot 2 keer per week gegeten worden. Ook wilde paling kun je beter niet eten als je zwanger bent. Kweekpaling kan wel gegeten worden.

Er zijn steeds meer aanwijzingen dat hormoonverstorende stoffen tot blijvende gezondheidsschade leiden. Zwangere vrouwen en kleine kinderen staan dagelijks bloot aan deze schadelijke stoffen. Ze zitten o.a. in onze voeding, in plastic, in verzorgings- en schoonmaakproducten. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie vormen hormoonverstorende stoffen een bedreiging voor de volksgezondheid en het milieu. Wil je meer weten over hormoonverstrorende stoffen en hoe je je eigen huis, je eigen lichaam en de omgeving van je kinderen veiliger kan maken. Kijk dan op www.eenveilignest.nl of kijk op onderstaande linkjes voor informatie over dit onderwerp.

Brochure: Vermijd hormoonverstoorders

vermijd_hormoonverstoorders_img

Brochure: Vermijd hormoonverstorende stoffen

hormoonverstorende_stoffen_img

Alcohol kan in kleine hoeveelheden al schadelijk zijn voor je ongeboren baby. Ook heb je meer kans op een miskraam als je alcohol drinkt als je zwanger bent. Alcohol kan gedurende de hele zwangerschap het kindje bereiken, ook als de placenta nog niet volledig ontwikkelt is. Het drinken van alcohol kan een schadelijk effect hebben op de ontwikkeling van de hersenen, belangrijke organen en kan groeivertraging veroorzaken. Dus wil je zwanger worden, ben je zwanger of geef je borstvoeding? Drink dan gewoon geen alcohol.

Brochure: Wat je moet weten over alcohol, roken, drugs en zwangerschap

alcohol_en_roken_img

Roken tijdens de zwangerschap is schadelijk voor de baby. Zelf roken, maar ook aanwezig zijn in een rokerige omgeving beïnvloedt de zwangerschap nadelig. In sigaretten zitten schadelijke stoffen, zoals nicotine en koolmonoxide. Die stoffen zorgen voor een verminderde doorbloeding van de placenta en daardoor voor verminderde zuurstoftoevoer naar je baby. De stoffen gaan ook door de placenta heen naar de baby waardoor voedingsstoffen en zuurstof minder bij de baby komen. Hierdoor groeit hij minder goed.

Roken of meeroken kan de oorzaak zijn van:

  • Een miskraam of vroeggeboorte (voor de 37 weken zwangerschap)
  • Een (te) laag geboortegewicht en vroeggeboorte
  • Zuurstofgebrek en hierdoor problemen in de groei en ontwikkeling van je baby
  • Meer verkoudheden, oorinfecties of longproblemen, zoals astma bij je kind
  • Geboren worden met een verslaving aan nicotine waardoor de baby onrustig en huilerig is
  • Een 2x hogere kans op wiegendood

Stoppen met roken vermindert de risico’s meteen! Dus stop met roken en vermijd rokerige ruimten zoveel mogelijk. Lukt het je niet alleen? Vraag je verloskundige om ondersteuning.

Brochure: Wat je moet weten over alcohol, roken, drugs en zwangerschap

alcohol_en_roken_img

Tijdens de zwangerschap moet je zorgvuldig zijn met het gebruik van medicijnen. Sommige stoffen hebben namelijk al vroeg in de zwangerschap invloed op de ontwikkeling van de baby. Het is ook nuttig om de apotheek te zeggen dat je zwanger bent.

Bij pijnklachten kun je zonder gevaar paracetamol gebruiken. In de bijsluiter staat altijd hoeveel je mag gebruiken. Gebruik andere pijnstillers alleen na overleg met je huisarts. Een verdoving voor een behandeling door de tandarts is geen probleem.

Vertel je (huis)arts (ook de tandarts) dat je zwanger bent.

Ben je zwanger en gebruik je antidepressiva, dan kun je hier niet zomaar mee stoppen. Dit kan negatieve gevolgen hebben voor jou en de baby.. Meestal kun je je medicatie blijven gebruiken, maar soms is er een aanpassing nodig. Laat ons weten wat je gebruikt, dan kunnen we hier gezamenlijk een plan voor maken.